Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

söndag 9 december 2012

Ratos säljer Contex

Ratos har åter igen avyttrat ett bolag i portföljen. På tur stod danska Contex group som tillverkar storformatskrivare. Man säljer nu dotterbolagen inom Contex-koncernen och likvidiserar moderbolaget. Investeringen var inte bra timad då förvärvet gjordes 2007 på högkonjunkturens topp och exitresultatet blir en IRR(årlig genomsnittlig avkastning) om -16%.

För att summera så var investeringen i Contex inte en lyckad investering. Man håller på att stöpa om en del i portföljen på Ratos och att avyttra bolag som går dåligt kan då vara bra för att omlokalisera kapitalet till bättre investeringar. Dock är det tråkigt med negativa resultat.

Men så länge Ratos gör fler bra affärer än dåliga så är jag nöjd. Jag kommer självklart fortsätta bevaka Ratos exits och se vad som händer med portföljen. Vilket blir nästa förvärv tro?

4 kommentarer:

  1. Hej Adepten,
    Hur mycket har du i Ratos och vad var GAV? Har en innehav lista någonstans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Har precis gjort en lista över innehaven till vänster. Jag har 350st Ratos GAV 68.

      Radera
  2. Tack! Bra lista.

    Ratos, ratos...kanske jag gör världens miss att inte köpa mer av den. Men jag måste ha lite köp discipline :).

    SvaraRadera
  3. Tack för det Booban!

    Det vet man aldrig =) Mycket Ratos ja! Jag tänker dock inte köpa mer Ratos för tillfället då jag vill balansera portföljen mer. Portföljen är bara i början av sin uppbyggnad och jag har tyckt att Ratos verkat billigt. Avvaktar för tillfället och sparar i kistan =)

    SvaraRadera