Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 23 oktober 2012

Tack för bolånetaket!

Är så trött på DI och andra mediers eviga klagan på bolånetaket. Tycker det har blivit helt absurt hur medierna klankar ner på denna tillrättavisning mot alla de som belånat sitt boende med mer än 85 procent av värdet. Man hävdar i nyhetsetern att bolånetaket slår mot de unga och nya på bostadsmarknaden. Man menar att de "tvingas" till dyra krediter så som blancolån, lån utan säkerheter. Vilket gör bostadsmarknaden lite trögare i en redan ganska trög marknad. De värsta är mäklarna som endast har intresse i en rörlig bostadsmarknad med många transaktioner som ser till att det flödar till deras penningpung.

Inte för att jag tror på en bostadsbubbla men har inte fastighetsmarknaden varit ganska uppåtgående länge? Inget varar för evigt..

Jag tycker att bolånetaket är ett bra kliv på vägen mot en sundare belåning bland människor. Att köpa en bostad och låna upp emot 90-100% gör en väldigt känslig för inkomstbortfall och fallande bostadspriser.

Nästa steg är att plocka bort avdragen för värdelösa pensionslösningar som uppmanar folk att köpa värdelösa finansprodukter i hopp om en bättre pension. Inför avdragsgillt sparande så länge det rör sig om "mänskliga" summor och sluta straffa sparare genom höga 30% skatt på räntan på sparkontot!

Detta har jag velat säga länge =)

8 kommentarer:

  1. Hmmm...jo, jag tycker att fastighetsmarknaden kommer att gå upp för "evigt". Det är inte mer annorlunda än aktie marknaden. Visst finns det upp och ner gångar, men tittar man tillräckligt långt tillbaks är trenden alltid uppåt. Går den nedåt betyder det att samhället går bakåt och även efter 2 världskrig med europa i ruiner är den långa trenden förtfarande uppåt.

    Jag tycker också att 85% i skuld eller 100% gör ingen skillnad. Blir man arbetslös har man inte råd för någonting och måste flytta hem till mamma och pappa eller hyr till vad bostadsbidraget säger att du har råd för.

    En sak är intressant när jag läsa om dem som har förlorat sitt hem i USA. Amerikaner kan bara gå ifrån sitt hus och låt banken tar den utan att betala tillbaka lånet. Jag har altid antagit att din skuld är din skuld och måste betalas tillbaks. För Amerikaner då spelar det ingen roll hur mycket de är belånade (fast de har ett tak och amoterings krav), det är bara att gå därifrån. Jag vet inte om man kan göra samma sak här.

    SvaraRadera
  2. Jo, visst kommer fastighetspriserna fortsätta stiga långsiktigt. Minst i takt med inflationen! Vi blir fler människor men jorden blir inte större vad jag vet =) Men jag tror också att hack i kurvan kommer att uppstå fler gånger. Nu är ett sådant tillfälle.

    Jag håller inte med dig om belåningen. Med det resonemanget så menar du att man lika bra kan belåna sig till 100%, no difference, och att man inte har någon form av betalningskapacitet vid arbetslöshet.

    Steg 1 är A-kassa och diverse inkomstförsäkringar. Steg två är att ha sparade pengar till att täcka upp kommande inkomstbortfall. Tror det var Robert Kiyosaki som skrev att förmögenhet mäts i hur länge man klarar sig genom att inte göra någonting.

    Alltså, vikten av en rejäl buffert! Sänkt skatt på sparande!

    SvaraRadera
  3. Många har gått ur A-kassa och jag har funderat på det själv eftersom de 2 gångar jag behövde det fick jag inget. Det ena var att jag hade pluggat emellan och då hade inkomst att basera a-kassa på och den andra var att jag eget företagare och igen hade ingen inkomst. Nu är mitt jobb så trygg att jag tror inte att jag någonsin kommer att bli arbetslös om jag inte säger upp mig själv...som kan mycket väl komma att hända. Då får man ingen a-kassa heller! (tar flera månader tror jag).

    Tja, men det är inte a-kassa som jag menade att prata om. Det där med bolån tycker jag att det är egentligen en rättighet att äga sitt hem. Att folk har en stabil grund betyder frunktansvärt mycket till individien, familjen, samhället och landet. Jag är uppvuxen i ett land (Singapore) där välfärd är annars obefintlig, men en sak var klar, alla ska äga sitt hem och alla förmånar fanns så att folk ska kunna köpa sin stats byggd lägenhet. 89% av folket äga sitt hem i Singapore, tredje högst i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för oerhört intressant information och synvinkel Booban! Perspektiv på hur det funkar i andra länder är nyttigt =)

      Är själv inte med i A-kassan då jag inte anser att jag har behov av det. När man verkligen behöver a-kassa då är det mest strul och väntan på att få rätt till det! Jag har jobbat sedan först veckan efter studenten och under dessa år har jag inte varit arbetslös en dag. Bemanningsföretagen må vara tuffa men de är otroligt flexibla när det gäller att fixa jobb om man har lyckats få in en fot. Anser därför att jag alltid kommer att ha ett jobb.

      Rörande bolån håller jag inte med dig. Jag är av åsikten att fler människor borde ha mer makt att påverka sina boende och tycker därför att omvandling till bostadsrätter är positivt. Visst har alla rätt till ett drägligt hem. Men att staten ska garantera lån tycker jag inte är rätt väg och att man äger sitt hem är inte en garant för ett stabil grund tror jag. Se bara på familjer som är belånade upp över öronen för att kunna äga sitt hem. Tycker att det vore bättre för dessa om de kunde få möjlighet och kunskap om sparande så att de en dag kan köpa sitt hem och stå på en finansiellt stabil grund.

      Finanskrisen som började med Subprimelånen i USA 2008 orsakades ju av att folk med värdelös kreditvärdighet fick bolån och köpte fastigheter..

      Radera
  4. Singapore är kanske unik. Arbetslöshet finns inte och hus priser går aldrig ner. Men livet har inte alltid varit så. Om man äga sitt hem, man brinner inte ner sitt grannområdet. Man blir en del av samhället när man äga en del av den.

    Det du säger är också sant, bara jag tror att det komma att bli nästan omöjligt inom ett par generationer att äga sitt hem för de flesta. Glappet börjar blir större och större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att den ekonomiska klyftan mellan folk växer ja. Tyvärr så är det väl resultatet av en liberalare marknadsekonomi? Samhället idag ställer högre krav på varje individ att ta ansvar för sin egen ekonomi.

      Radera
  5. Du är en klok 90-talist du.

    SvaraRadera