Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

torsdag 25 oktober 2012

Ratos säljer portföljbolaget Stofa



Att Ratos idag sålt Stofa kan omöjligt ha undgått den insatte. Eftersom Ratosinnehavet utgör ca. 50% av min portfölj så följer jag med stort intresse. 

Man har tjänat bra med pengar på Stofa under innehavstiden genom diverse omfinansieringar och nu väljer man att sälja efter ett bra bud från danska SE. 

Ratos har som mål att bolagen ska ge en årlig genomsnittlig avkastning om 27%(inte helt hundra på procenten här.) Försäljningen av Stofa ger en avkastning på 55%, en exitvinst om 850 Mkr. 

"Det verkar som om Susanna Campbell, Ratos VD, stöper om lite i sitt investmentbolag" läste jag någonstans. Men å andra sidan så ska Ratos vara ett private equity-konglomerat(smaka på ordet). Man ska helt enkelt sälja bolag och tjäna pengar på det genom god förvaltning. Därför tycker jag inte att det är så chockerande att man avyttrar bolag som gått bra. Det är ju det som är idén med private equity. 

Hur som helst så tycker jag att siffrorna ser bra ut och glädjer mig som aktieägare till en exitvinst om 55%. 

I mina ögon fortsätter Ratos helt enkelt leverera. Nu sitter man på en miljardkassa igen efter försäljningen av Anticimex och Stofa men även Lindab. Vilket blir nästa bolag Ratos förvärvar? Följer med intresse!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar