Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

måndag 11 november 2013

Ratos Q3 rapport


Ratos har som bekant rapporterat för tredje kvartalet för verksamhetsåret 2013. Direktlänk till rapporten för den intresserade finns här. Rapporten var i ärlighetens namn ingen överraskning för den som följer Ratos rapportering.

VD, Susanna Campbell, verkar väldigt mån om att bygga långsiktigt förtroendekapital på aktiemarknaden genom att ge lugna och sansade besked om aktiviteter i innehaven som inte ger direkta resultat men som syftar till att skapa framtida värden.

Hennes sätt att uppträda offentligt känns väldigt professionellt och genomtänkt och med kunskap om hur nyckfullt börsens aktörer agerar så verkar Ratos VD väldigt mån om att lägga tegelstenar för framtiden. Sten för sten. Jag tror att hennes sätt att agera är en väl utarbetad strategi för att ingjuta förtroende på aktiemarknaden.

Hur som helst så lämnade Ratos-rapporten inga nyheter. Man återberättar vad som redan annonserats i tidigare pressmeddelanden vid förvärv och exits.

Man arbetar nu med att integrera SF-bio med sedan tidigare ägda Finnkino under det nya bolaget Nordic Cinema Group. De två nya norska innehaven HENT och Aibel håller på att integreras i portföljen samt finska Nebula. Både HENT och Aibel är bolag med stora orderböcker och historiskt bra utveckling vilket borde kunna bidra bra till Ratos operativa resultat från innehaven som nu under en tid varit en besvikelse. Det operativa resultatet är kanske inte superrelevant då man är ett private-equity bolag som ska tjäna pengar på att köpa och sälja företag, men det ser inte kul att läsa Ratos' rapporter som ständigt visar på sjunkande omsättning och sjunkande vinster i många av portföljbolagen men långt ifrån alla.

Hur som helst så är där många, om än små, ljuspunkter i denna Q3-rapporten. För många av bolagen börjar det hända grejer. Susanna Campbell uttrycker en liten försiktig optimism och en del av bolagen har genomgått en del investeringar som nu börjar ge effekt. Man ser också en viss ljusning i byggkonjunkturen som man är starkt exponerad mot, framför allt genom Inwido (fönster och dörrar) och Jøtul (braskaminer.) Numera också norska byggbolaget HENT.

Man har dock kvar en del surdegar i portföljen, framför allt med exponering mot vindkraftsindustrin som är alldeles för beroende av politikers nyckfullhet för att vara hälsosamt. Dessa bolag tror jag att man på ett eller annat sätt är på väg ur.

Printertillverkaren och jokern Contex är i varje fall avyttrat.

Arne Karlsson var hyllad av aktiemarknaden. Det verkar dock som att han gjorde en del tvivelaktiga förvärv.

Kontentan av det här blir att jag fortsätter sitta still i båten, så klart. Jag tror innerligt och hoppas (för vem vet?) att Ratos kan skapa värden utav mitt satsade kapital. Av aktiekursen att läsa hade jag fått betydligt bättre avkastning om jag satt pengarna i många andra börsbolag. Kom dock ihåg att en vinst inte är en vinst fören du tar ut pengarna ur marknaden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar