Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 30 juli 2013

John D. Rockefeller

Hittade en dockumentär om John D. Rockefeller på Youtube.

John D. Rockefeller är en framliden(död) och välkänd affärsman som kapitaliserade något oerhört på oljan genom bolaget Standard Oil, som senare delades upp i olika delar (bl.a. Exxon mobil) på grund av sin monopolställning. Han är en av de största affärsmännen, industrialisterna och entreprenörerna i USA och kanske hela världen i modern tid.

Som tidigare framgått så tycker jag att det är intressant att läsa och lära om och av framgångsrika människors liv. Jag tror stenhårt på det Warren Buffet brukar säga i sina föredrag om förebilder. Lär dig allt om dem. Vad de har gjort och hur de gjort det. Lär dig deras sätt och deras attityd. Efter stadigt gnetande i 10 till 20 år slutar du med att vara väldigt lik dem.

Kanske lite pretentiöst att tro att man ska lyckas som t.ex. Rockefeller, eller att man överhuvudtaget ens ska kunna veta hur han gjorde för att lyckas i sina affärer. Alla har vi olika förutsättningar och vi lever i olika tider och olika omgivningar. Inte bara människor i olika länder utan två syskon som man kan tycka har samma förutsättningar har definitivt inte det. Omedveten olika behandling från föräldrar och närmänniskor. Olika vänner och ofta helt olika uppfattning om saker och ting trots att man är "lika." Sen uppstår alltid slumpartade händelser som jag tror alla uppfattar helt olika.

Nej, ingenting är svart och vitt och individer formas till helt olika nyanser av grått trots "liknande" förutsättningar. Men i princip alla har vi samma förutsättningar för att försöka uppnå det vi önskar.

2 kommentarer:

  1. Håller med. Man blir ofta som sitt sällskap...man ska omge sig med människor som har lyckats...eller iallafall studera dessa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej minna! Det där med att omge sig med människor som lyckas kanske inte är så lätt. Men man kan i alla fall försöka att börja med att omge sig med människor som man anser är positiva och lyfter en. Inte människor som är negativa och tillbakahållande.

      Radera