Följ en 90-talist på väg mot en bättre ekonomi

Jag är en man, född tidigt 90-tal, som försöker bygga upp en aktieportfölj helt från scratch genom långsiktiga investeringar i företag som jag tror kan skapa värde över tid. Jag försöker inte tajma marknaden genom att sälja för att börsen svänger och jag anser mig därför väldigt långsiktigt i mina innehav. En stor del av min arbetsinkomst sätter jag undan till investeringar som i huvudsak utgörs utav köp av aktier. Jag redovisar min portfölj och varje affär utan att dölja något. Jag delar även med mig av tips till en mer ekonomisk vardag.

tisdag 15 januari 2013

PPM såld

Har tagit beslutet att flytta hela min PPM till en kort-räntefond. Valet blev Spiltans som kostar 0,1% om året i avgift.

Jag vill i huvudsak inte syssla med spekulation. Många av de bolag jag köpt inklusive Bilia, SKF och ABB har rusat med ca 20%. Tänker ändå inte sälja dem. Har som mål att behålla innehaven väldigt länge, förutom  Bilia som jag dock inte alls är fäst vid.

Ändå börjar jag känna varningens signal. Amerikanska S&P500 indexet och även OMXS30 står väldigt högt historiskt. Börjar närma sig 2007 års nivåer. Bara jag som tycker det ser oroande ut?

Jag står därför fast vid mina aktier men viktar om PPM till räntefond. I ren och skär spekulation.


6 kommentarer:

  1. Jag tror att du är lite tidigt ute. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske jag är! Den som lever får se =)

      Radera
  2. Som vanligt är jag paralyserade av obeslutsamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att tima marknaden är svårt! Funderar du också på att gå ur Booban?

      Radera
    2. Så klart. Man vet att efter varje kraftig uppgång komer det en nedgång. Men lika kraftig? Och sist jag hoppade av med PPM (för sent), missade jag att hoppa på igen vid nästa uppgång.

      Sen just PPM irritera mig. Det är en veckas fördröjning innan jag ser någonting händer, då tar jag en beslut nu betyder kanske att jag sälja mitt i dippen.

      Vid aktierna har jag en del i en vanlig depå. Jag har aldrig deklarerat försäljning av aktier. Hummm....

      Mina aktier är lik dina, jag ska kunna sälja de nu för en fin vinst. Men överlag tycker jag att det egentligen är för lite pengar för att stressa om det. Jag tar detta som en lärdom till nästa gång och vänjar mig känslomässigt vid upp och ner gångar. Just nu är jag förlamad :)

      Radera
    3. Tycker det du skriver låter väldigt vettigt faktiskt. 20% upp eller ner är egentligen inte speciellt mycket. Speciellt inte om man missar utdelningar på 5% sen. Och så sant så är det skönt att det är så pass lite pengar det handlar om (i mitt fall). Så det känns bättre att sitta still i båten och försöka lära sig av svängningarna och härda sig själv emotionellt =) Håller också med om att PPM känns väldigt trögt ibland..

      Radera